Startsida Ulriksdal
Herrgårdar Andra projekt
|
Stora
Gatans köpmanshus har i stor utsträckning sena 1800-talsfasader med en
nyrenässansfärgsättning med mörka knutar och omfattningar. FÄRGUNDERSÖKNING I SIGTUNA Utställningen "Färg på stan" på
Sigtuna museum 1986 Publicerad i Byggnadskultur nr 1/1986 I samband med arbetet med en bevarandeplan
för centrala Sigtuna fick vi i uppdrag att genom en fasadundersökning
dokumentera panelarkitekturens färgsättning genom tiderna, för att möjligen
åstadkomma ett program för lämpliga färgsättningar i den historiska miljön.
Här fanns ett tjugotal bevarade panelfasader från ca 1850-1920 att undersöka.
Det var inte rimligt att kunna säkerställa kompletta färgtrappor på varje
enskilt hus, men genom systematisk provtagning på alla hus gick det ändå att
få ett tydligt statistiskt resultat. Som mest återfanns nio skikt av oljefärg, i
genomsnitt var det ca 20 år mellan ommålningarna. Genom att parallellt
jämföra de olika husens serier av färgskikt mot en tidsaxel och geografiskt
framträdde ett antal tydliga skeden i stadens färgsättningshistoria, som
under 10-20 år spred sig från de centrala stora köpmanshusen till de mindre
husen i utkanten. När denna utveckling börjar i mitten av 1800-talet var
fasaderna slamfärgade, inte bara faluröda utan i mycket stor utsträckning
gult slamfärgade, vilket Sigtuna var känt för. Sedan börjar en period av
hundra år med linoljemålade panelfasader. Utsnitt
av panoramamålning över Sigtuna ca 1870. Här syns de oljemålade husen vid
Stora Gatan, men också de gult slamfärgade uthusen i kvarterens inre. De första panelfasaderna på 1850-60-talet
var oljemålade i blåaktigt grått (kimröksgrått) eller grårosa, den senare
kulören möjligen blandad av rödfärgspigment. Omkring 1870 tillkom andra ljusa
pastellfärger, rosa och ljusgrönt, nu i kombination med vita knutar och
omfattningar. Detta är ju empirens färgskala, hämtad från den
italienska renässansen, och i stort sett alla husen har typiskt nog någon
gång varit rosa. På 1880-talet tillkommer en ljusgul färg
som dominerar staden fram till 1910-talet. Kring sekelskiftet används även
nya fasadtyper av spontad panel, ofta målade grågröna, men vanlig blir också
den varmgrå (umbra) färg som då ersätter den äldre kalla grå färgen. Nu är
ofta knutar och omfattningar mörka (gröna, bruna, grå) i stället för vita, typiskt
för nyrenässansen. Den största förändringen i stadens
färgsättning inträffar under 1920-talet, då många restaureringar av de äldre
husen genomförs, rådhuset restaureras t ex 1925. I detta skede kan man se en
"antikiseringsvåg" av mörkare färger: olivgröna, mörkgula
och bruna, som ytterligare förstärks under 1930-40-talen. Sådan var tidens
syn på gamla hus, och så har vi vant oss vid att se Sigtuna. De nya hus som
byggs samtidigt präglas dock av funktionalismens ljusare färger. Med tiden blir det fler och fler som önskar
sig ljusare färger även på de gamla fasaderna, ofta rosa eller ljusblått, men
det senare har alltså ingen som helst förankring i traditionen. Vår undersökning bekräftar således att de
ljusa pastellfärgerna och vita knutarna har en historisk förankring, men inte
på husen från det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet. Fråga är då om man
kan återgå till dessa för vår tid så smakfulla färger? Här finns flera
valmöjligheter. Staden har ju alltid präglats av varje tids färgsmak, med
autentiskt färgsatta fasader från olika tidsepoker kunde man annars få en
mycket brokig stad. Och eftersom alla hus ändå målas om med jämna mellanrum,
kan stadens färgskala gärna få variera lite över åren. Men det är viktigt att hålla sig de
färgskalor som är rimliga med historiska färger, dvs med linoljefärg och
traditionella pigment. Om fasaderna ska bevaras i hundra år till, är det
också viktigt att fortsätta måla med linoljefärg. Som ett resultat av våra
provmålningar inför utställningen på Sigtuna museum tog vi i samarbete med
målarmästare Kurt Fredriksson fram ett antal traditionella basfärger i form
av FÄRGSTICKAN,
som såldes genom Svenska Byggnadsvårdsföreningen. I
vår utställning på Sigtuna museum kunde vi visa exempel på historiska
färgsättningar. |