Startsida Ulriksdal Herrgårdar Andra projekt
Länkar |
Bilder från artikeln om Confidencen i SvD 1956. Ragnar
Jonsson och Gösta Hansson inspekterar en teaterkrona som de funnit
"bland bråten".
DEN
BORTGLÖMDA TEATERN Artikel
i Confidencens årsskrift 2021 Den 12 januari 1956 hölls en
"rundabordskonferens" hos källarmästare Axel Danielsson på Ulriksdals
värdshus. Deltagarna var bl.a. representanter för Skönhetsrådet och Teaterförbundet,
Sandrews direktör Eric Wennerholm, journalister från Aftonbladet och Svenska
Dagbladet, samt slottsfogden Gösta Hansson och slottsarkitekten Ragnar
Jonsson. Man visades runt i den stängda byggnaden och avåt sedan en middag på
värdshuset. Bakgrunden var att Ragnar Jonsson genomfört en yttre renovering
och en del reparationer p.g.a. läckage på vinden, och då även börjat mäta upp
och dokumentera resterna efter teaterverksamheten. Mötet fick en liten notis
i Aftonbladet, men den 23 januari presenterades Confidencen i en stor
artikel av Urban Stenström i Svenska Dagbladet, med rubriken "Bortglömd
idyll gömde 1700-talsteater". Med hjälp av Ragnar Jonssons presentation
ger Stenström en målande redovisning av teaterns historia, och vad som borde
göras för att återställa den. Confidencen var dock inte helt bortglömd. Redan
på 1920-talet hade teaterhistorikern Agne Beijer (1888-1975) i samband med
restaureringen av Drottningholmsteatern uppmärksammat att det fanns en ännu
äldre rokokoteater på Ulriksdal. Byggnaden presenterades i en artikel i DN
den 23 april 1932, där Beijer visar runt och berättar bakgrundshistorien. När Ulriksdal 1935 upptogs i den nya byggnadsminnesmärkningen
uppmärksammades teaterbyggnaden särskilt i beslutet. Då hade Nationalmuseum
ett stort förråd i huset, i logerna och sällskapsrummen fanns personalbostäder
och slottskontor. Teatersalongen hade Karl XV 1871, året innan han gick
bort, börjat inrätta till jaktsal, med höga paneler och en stor öppen spis på
långsidan. Confidencen visades också upp igen i en ny artikel i DN, den 29
juni 1950, där Agne Beijer, då professor, hävdade att teatern "kan
räddas genom en lätt restaurering". Under åren 1956-1964 presenterades "den bortglömda
teatern" i den ena artikeln efter den andra i Svenska Dagbladet, Dagens
Nyheter, Expressen och Morgontidningen, m. fl. Alla dessa artiklar samlades i
en klippbok på slottskontoret. Den 23 juni 1958 visades i den enda svenska
TV-kanalen ett 25 minuter långt reportage: "Confidencen, en glömd
teater", av Christer Topelius, som skrivit en lång artikel i DN redan
1956. Ovan: Ragnar
Jonssons egen vision av teatersalongen med 250 platser i SvD 1964. Ragnar Jonsson arbetade vidare under dessa år med
sina förslag, och Gösta Hansson försökte intressera olika myndigheter och
organisationer för projektet. Solna stad visade störst intresse, man skulle
kunna få en teater som samtidigt fungerade som kongresshall med festvåning,
och kostnaden beräknades i maj 1960 till 800.000 kr. Byggnadsstyrelsen tog
upp frågan i en skrivelse till Konungen 1965, men ifrågasatte den låga kostnaden,
som man då uppskattade till 1,1 miljoner kr, och påpekade att den slutliga
funktionen utöver teaterverksamheten fortfarande var föremål för
diskussioner, men ansökte tills vidare om extra medel för projekteringen. Det året, 1965, bildades Stiftelsen Ulriksdals
slottsteater med ståthållaren Sixten Wohlfart som ordförande, och slottskontoret
flyttades till nya lokaler i Hårlemans stallbyggnad, varefter hyresgästerna började
flyttas ut och Nationalmuseums förråd tömdes. Byggnaden var snart tom och
redo att restaureras. Men fortfarande kunde varken slottsförvaltningen, som
lydde under Ståthållarämbetet, eller Byggnadsstyrelsen, som Ragnar Jonsson
arbetade för, avsätta pengar till annat än nödvändiga reparationer. Luften
tycks då också ha gått ur Solna stads ambitioner. Den igensatta
scenöppningen började rivas 1977 under Kjerstin Dellerts överinseende Prinsessan Christina, fru Magnusson, flyttade
1974 med sin familj in på Villa Beylon intill Confidencen, och blev engagerad
i byggnadens öde. Hon visade interiören 1976 för Kjerstin Dellert, och
initierade därmed den process som slutligen skulle leda till teaterverksamhetens
återuppväckande. Teaterverksamhet började vid Confidencen redan 1977, med
ett Divertissemang tre lördagar i september, i samarbete med Operan. När
Vänföreningen Confidencen Rediviva bildades 1981, med Kjerstin Dellert som
drivande kraft, kunde tillräckliga medel uppbringas från
Wallenbergsstiftelsen, Ståthållarämbetet och från enskilda sponsorer för att
påbörja det långvariga restaureringsarbetet. Samma sommarsäsong startade
också verksamheten på scenen för fullt. Återställandet genomfördes mellan säsongerna, steg
för steg, rum för rum, i nära samarbete mellan Ragnar Jonsson, konservator
Lars Göthberg, dekorationsmålaren Lennart Tjernberg och antikvarie Karin
Andersson från Riksantikvarieämbetet. Inför varje restaureringsåtgärd
utfördes noggranna arkeologiska och antikvariska undersökningar. Varje år från
1981 till 1992 redovisade Ragnar Jonsson arbetsläget i Confidencens årsskrift.
Scenöppningen togs upp och ett nytt provisoriskt
scengolv byggdes med rätt lutning, den stora spisen revs, teatersalongens
väggfält och dekor retuscherades och kompletterades. Loger ordnades i de
tidigare bostadsrummen bakom scenen. Vestibulen och förmaken iordningställdes
steg för steg fram till 1986 med återställda väggfält, rekonstruerade dörrar
och tidsenliga kakelugnar. Därefter riktades uppmärksamheten mot
Confidencematsalen. Man visste ju att rummet haft ett höj- och sänkbart
matsalsbord av samma typ som på KIna slott, och öppningen för detta bord kom
i dagen när man rev upp golvet. Samtidigt började man återställa indelningen
i väggpanelerna i rummet, där det funnits två stora och 16 små speglar. Man
reparerade stucktaket och satte in en gipskopia av en rokokospis. Efter
Karin Anderssons noggranna undersökningar återställdes rummet så långt som
bevisen räckte, men Ragnar Jonsson tvekade inför att rekonstruera mer än det
man hade exakt kunskap om. Det var i detta läge som jag själv efterträdde
Ragnar Jonsson som slottsarkitekt 1992, och tog över ansvaret för den
fortsatta restaureringen. Karin Andersson
och Ragnar Jonsson i Confidencematsalen 1994. Ytterdörren ersattes med en
glasad dörr med samma utformning som fönstren, eftersom rummet haft fem
fönster från början. Fullbordandet av Confidencematsalen, och inte
minst av maskineriet till bordet, var naturligtvis en stor utmaning. Som tur
var pågick samtidigt en renovering av maskineriet och bordet på Kina slott,
som vi kunde dokumentera och överföra till Confidencen, det var t.o.m. samma
snickare som gjorde jobbet. Den ursprungliga maskingropen i källaren grävdes
fram och dokumenterades snabbt innan dess timmerväggar och syllar reducerades
till mull när de torkade ut. Timmerkistan och maskineriet byggdes upp och
matsalsbordet kopierades från Kina slott. I matsalen hade vi hjälp av vissa fynd som gjorts
i byggnaden och inom slottsområdet: delar till öppna spisen och till en
spegelram, parkettrutor till golvet, och ett par lampetter som vi tror hörde
till rummet. Resten av interiören kopierades efter samtida inredningar och
den rosa färgen fanns bevarad på plats. Dörröverstyckena i Boucherstil
fullbordades senare med kopierade motiv från Stola herrgård, men i en rosa
grundton. En utförligare presentation av arbetet finns i Confidencens
årsskrift 1996. Efter några års kraftsamling kom tankarna upp 2003
på att rekonstruera scenen med sina maskinerier och kulisser. Det var möjligt
bara genom ett väl genomtänkt förslag från Christer Nilsson, med fungerande
principer för drivaxlarna. Hans erfarenheter som scenmästare på Drottningholm
gjorde detta projekt realistiskt. Eftersom Drottningholmsteatern är mycket
större, hämtades grunderna till konstruktionen från den välbevarade teatern
på Gripsholm. Rekonstruktionen av maskineriet till matsalsbordet var också
en nyttig förövning, som visade att den här typen av projekt var genomförbara.
Det fanns en ritning från 1783 som visade precis hur kulissgatorna gick, i
tolv parvis lagda spår i scengolvet. När vi rev det provisoriska scengolvet
och en del av 1800-talsgolvet under, hittade vi gropen där det stora
drivhjulet stått - och allt föll på plats. Vi byggde upp ett nytt scengolv av breda
tvåtumsplank med spår för kulissvagnarna. Vi monterade en axel under
scengolvet, som drev växlingen av sidokulisserna, och en annan axel uppe på
vinden, som drev växlingen av takkulisserna. När samtidigt fonden byts genom
att man släpper ner en ny framför den första, genomförs den magiska
scenomvandlingen på några sekunder! Hela detta kulissarrangemang kan för övrigt
monteras ned om man vill ha en öppnare modernare scen för t.ex. konserter. Projektet
genomfördes på två år, mellan scensäsongerna, och redovisas närmare i
artikeln i Confidencens årsskrift 2004. Scenen är uppbyggd
och de nymålade kulisserna provas på plats. Under scengolvet skymtar
maskineriet. Det har varit en ära och mycket givande att få
delta i dessa projekt, inte minst att möta hantverkarna och teaterfolket, och
ta del av deras kunskaper och engagemang. Det förtjänar även att påpekas att
de arbeten som genomförts till större delen bekostats av Confidencen, och
kommit till stånd tack vare alla generösa donatorers gåvor under åren. Men önskemålen inför framtiden tar inte slut
där. Under hela min tid som slottsarkitekt har vi diskuterat möjligheten att
återskapa den köksbyggnad som en gång stod mellan Confidencen och grannhuset
Ottilielund. Med en förbindelsegång mellan byggnaderna i souterrängplanet skulle
man få tillgång till bättre utrymmen för loger och kontor, och frigöra den
bakersta delen av scenhuset, som en gång sträckte sig ända till gavelväggen.
Det tål fortfarande att fundera vidare på. Peter von Knorring Slottsarkitekt vid
Ulriksdal 1992-2008 © Peter v Knorring |