Startsida Ulriksdal Herrgårdar Andra projekt
Länkar |
RESTAURERINGEN AV CONFIDENCEMATSALEN 1994-1997 Artikel
i Confidencens årsskrift 1996 (kompletterad) Den unika Confidencematsalen, spegelsalen
med det magiska bordet, som gett namn åt teaterbyggnaden på Ulriksdal, har
återuppstått. Rekonstruktionen bygger på arkeologiska undersökningar och på
arkivuppgifter om utförandet på 1700-talet, samt jämförande studier av Kina
slotts Confidencemaskineri, och av andra liknande rumsinteriörer i Europa. Byggnadsarkeologisk
undersökning Riksantikvarieämbetets utgrävning och
dokumentation av källaren och bjälklaget utfördes av Karin Andersson.
Resterna efter en timmerkista, som fungerat som maskingrop, och en syllram
med stolpar för maskineriet påträffades ca 190 cm under källargolvets nivå.
Hela maskineriet, liksom även bjälklagets avväxlingar och öppningar för bord
och servanter har uppmätts och fotograferats. Maskingrop,
källargolv och bjälklag Efter utgrävning av timmerresterna har en
ny timmerkista av 15 cm bilat timmer monterats i ursprungligt läge. Timret
har oljats och inklätts med näver på utsidan samt motfyllts med sand. Ett
källargolv har lagts av de gamla golvplanken från rummet ovanför, på luftade
träbjälkar, och med en fris av tegel mot väggarna. Bordsöppningen har återskapats med hjälp av
avväxlingar med nya hängseljärn. Kortlingar har monterats för att avgränsa
även servanternas öppningar, och vissa krysskolvningar har lagts in. Därefter
har hela fyllningen i bjälklaget återställts, varvid undertakets springor
också drevats för att undvika nedfallande fyllningspartiklar. Ett golv av
spontat 45 mm furuvirke har lagts ut som undergolv till parketten, efter avvägning
och påsalning av bjälkarna till rätt höjd. För att ge utrymme för den
golvskiva, som skall täcka bordsöppningen när bordet sänkts, har
bjälklagsöppningen förstorats i ena riktningen. Denna del av golvet har lagts
med ett fribärande undergolv av 95 mm spontat virke, för att minimera
konstruktionshöjden. Dessa arbeten genomfördes av Rosersbergs Bygg AB. Parkettgolv
Utgångspunkten för rekonstruktionen av
golvet är de åtta rutor av ekparkett, 93x93 cm, som återfunnits på
Confidencen. Rutorna är f.ö. av samma typ som på Kina. De avkapade hörnen på
några av rutorna visar att golvmönstret varit diagonalt, och avståndet mellan
servanthålen i ena riktningen överensstämmer exakt med tre rutors
diagonalmått. Inga spår av stenfris har kunnat beläggas när plankgolvet togs
upp. Utifrån dessa fakta har ett möjligt
golvmönster rekonstruerats, med fris av ekplank kring väggarna och kring
bordsöppningen och med särskilt utformade runda parkettlock till servanterna,
med stjärnmönster efter modell från Kina. Golvet är tillverkat och lagt på
plats av Lars Rosenberg, Carlsson & Rosenberg Möbelrestaurering, Visby.
Av de gamla parkettrutorna har sex st. återanvänts på plats, efter en
försiktig avslipning. Alla övriga delar har nytillverkats av svensk ek, och
patinerats med brunt pigmenterad olja. Golvet ytbehandlades slutligen med
vax. Hissmaskineri
med bord och servanter Avsikten har varit att med vissa
modifikationer kopiera det gamla maskineriet i Confidencen på Kina slott, som
exakt överenstämmer i mått med de uppmätta spåren av maskineriet på
Ulriksdal. Arbetet utfördes av SnickeriEtt AB, som samtidigt renoverade
maskineriet på Kina. Hisskonstruktionen utgörs av en syllram på
botten av maskingropen, med fyra långa L-formade hörnstolpar, som utgör
gejdrar till bordshissen. I gejdrarna löper ett trästativ med fyra ben, som
bär den golvskiva av ekplank, som bordet i sin tur står på. Ytterligare två
långa stolpar på kortsidorna utgör fästen och gejdrar för motvikterna, som
balanserar ut större delen av tyngden. Två korta stolpar på långsidorna utgör
fästen för den centrala hjulaxeln, där de fyra linorna från stativets hörnben
lindas upp, samtidigt och lika fort. Konstruktionen har uppmätts och kopierats
från Kina, frånsett att den lägre höjden och det knappa utrymmet i gropen
medför att maskineriet inte kan manövreras stående under stativet. Ett
särskilt manöverhjul med ett utväxlingssystem har placerats uppe i
källarplanet, så att en person skall kunna hissa bordet upp och ned. Vissa
låsmanövrer, dragningen av luckan i golvet och servanternas hissning kommer
dock att kräva två personer. Källarplanets plankgolv har byggts fram till
stolpverket, där maskineriet avgränsas med en sarg i bordshöjd. Hissgropen är
åtkomlig genom en lucka med stege i golvet. En exakt kopia av matsalsbordet från Kina
har tillverkats. Bordet, som är av furu, har också behandlats med brun
golvolja. Två av de fyra runda servanterna, höj- och sänkbara
serveringshyllor, har också tillverkats, även de kopierade från Kina, men 30
cm lägre, motsvarande ett hyllplan. Av praktiska skäl kommer de två övriga t
v inte att utföras. Ny
glasad ytterdörr Confidencerummet har ursprungligen haft fem
fönster, varav det mittersta under 1800-talet ersattes med en ytterdörr till
en ny trappa. För att återställa rummets ljusa luftighet har ytterdörren från
1800-talet rivits och ersatts av ett glasat dörrparti, som i alla detaljer
utgör en kopia av de befintliga fönstren och fönsternischerna, men som
fortfarande fungerar som ytterdörr. Dörrpartiet är tillverkat av Lars
Rosenberg och monterades i samarbete med Rosersbergs Bygg. Den ursprungliga fönsternischen bröts upp i
hela sin höjd och välvda form. Samtidigt monterades nya smygpaneler och
foder, samt utfördes justering av intilliggande paneler. Utvändigt
återställdes en vitkalkad omfattning runt dörren. Elinstallation En översyn och komplettering av belysning,
värme och uttag har gjorts. Ytterbelysningen monterades ned. Belysningen i
källaren kompletterades, både i rummet, i maskineriet och i maskingropen. En
viss permanent uppvärmning är nödvändig både i Confidencerummet, där uttag
monterats för lösa täljstensradiatorer, och i källaren och maskingropen, där
fasta radiatorer monterats. Snickerikomplettering Alla befintliga paneler, lister och ramar i
rummet justerades av Lars Rosenberg, som också tillverkade och monterade
kompletterande fyllningar och listverk ovanför den befintliga bröstningen.
Även kring spisen fullbordades panelningen, med utrymme för en stor spegel. Till rummet hörde fyra dörröverstycken med
oljemålade motiv i förgyllda ramar, sannolikt målade av Johan Pasch, som
såldes när inredningen revs på 1820-talet. Överstyckenas underkant utgjorde
dörrfoder till den bågformade dörröverkanten. Denna bågform återställdes, men
i avvaktan på lämpliga autentiska överstycken utformades de som
fyllningspaneler, målade som den övriga boaseringen. Ett antal år senare har
här monterats fyra målade överstycken med förlaga från Stola herrgård. Stuckkomplettering Taket i fönsterdörrsmygen visade sig vara
bevarad i stuck lika övriga fönstersmygar, varför alla nischerna kunde
repareras samtidigt av Stuck-Bema AB. Målning Snickeriernas rosa färg var ursprungligen
utförd med limfärg. På två av fönsterbänkarna fanns också en rosa oljefärg av
vilken ett prov framtagits. Limfärgsbehandlingen i passagen till
teatersalongen, på spisen och på taklisten har utgjort utgångspunkterna för
färgsättningen. Av flera skäl beslöts dock att målningen skulle utföras med
matt linoljefärg. Flera provmålningar utfördes, innan slutligt beslut togs om
nyansen. Färgen har blandats av vit linoljefärg bruten med bränd terra.
Arbetet utfördes av Lennart Tjernberg. Speglar Confidencerummet var ursprungligen försett
med två stora väggfasta speglar med guldramar, en stor guldram över spisen
samt sexton stycken smala fasta speglar med särskilt utsirade förgyllda
ramar, som tillsammans med de fem fönstren åstadkom en enastående luftig och
genombruten rymdillusion. Både dagtid, när utsikten mot parken speglade sig i
rummet, och kvällstid när de otaliga levande ljusen multiplicerades till
oändlighet i speglarna. Just dessa speglar, som gjorde rummet unikt i svensk
arkitekturhistoria, utgör det svåraste rekonstruktionsproblemet i projektet,
eftersom inga som helst spår eller avbildningar finns att tillgå. För att återskapa rummet var vi hänvisade
till att studera samtida exempel och paralleller i Sverige och i Paris. Här
finns spegelramar med slingrande "lövverk", av vilka några är
avritade i Hårlemans efterlämnade ritningssamling på Nationalmuseum. Samma
sort men utan förgyllning finns i Adelcrantzska huset. Två inlånade sådana
sidostycken från en spegeltrumeau, återfunna inom Ulriksdal, har utgjort en
ytterligare utgångspunkt för rekonstruktionen av den stora spegeln.
Formspråket uppvisar stora likheter med den gamla spisomfattningen. Ramarna har utförts av Per Larsson,
förgyllare och rammakare. Prototyper till de skurna ramarna togs fram i form
av plastelinamodeller. För själva tillverkningen anlitades delvis hantverkare
utomlands. Spegelglasen till de två största speglarna fanns sedan tidigare på
plats, men har nedskurits till de i arkivalierna angivna måtten. Till de nya
spegelglasen användes importerat maskinddraget glas, som folierats i Finland.
Glasmästare har varit Ringströms Glas. Spisomfattning Två delar till en spisomfattning av
gotländsk sandsten i rokokostil har tidigare återfunnits vid värdshuset.
Denna omfattning kommer med största sannolikhet från Confidencematsalen.
Stenarna är målade med samma rosa limfärg och röda resp. grå oljefärg som
rummets paneler. En rekonstruktion av hela spisomfattningen
har utförts av Slite stenhuggeri AB, utifrån de två bevarade delarna och
jämförelser med andra samtida exempel, främst en spis på Mälsåkers slott. De
övre delarna är hopfogade med en L-stålbalk på baksidan. Bakmuren och kupan
murades om, och eldstadsplanet av kalksten lades om med befintligt
stenmaterial av Rosersbergs Bygg. Inredning Tre par rokokoljusarmar av mässing till de
stora speglarna har monterats, varav två par donerats till Confidencen och
det tredje inlånats. Elektrifieringen av dessa har förberetts bakom
speglarna. Medarbetare i projektet har varit arkitekt
Petra Olerud-Staberg. © 2010 Peter v Knorring |