Startsida Ulriksdal Herrgårdar Andra projekt
KOMMENTAR Denna artikel må vara gammal, men den arbetsmetod
som beskrivs är fortfarande fullt användbar i mindre restaureringsprojekt och
särskilt för den som arbetar ensam och utan stora resurser. Men mättekniken
har ju utvecklats en del. En lasermätare är en bra investering, likaså ett
laserpass av enkel typ. |
Hur närmar man sig bäst
ett gammalt hus, för att ge det ett nytt värdigt liv? Lindbomska gården i Säter
får tjäna som exempel i artikelns illustrationer. LÄR KÄNNA DITT HUS Peter v Knorring Artikel i Byggnadskultur nr 3/90 En noggrann byggnadsundersökning är
det bästa underlaget för att hitta rätt nivå, dvs ett minimum, av åtgärder och
ingrepp i ett gammalt hus. Med en genomtänkt arbetsordning kan man steg för
steg bygga upp det kunskapsunderlag som behövs - och samtidigt nå känslan och
respekten för huset som individ. Det kan låta som en självklarhet att en lyckad restaurering förutsätter
en detaljerad kännedom om det hus man arbetar med. Men tyvärr är det ofta så,
att ombyggnadsprojektörer planerar sina åtgärder på underlag av uppmätningar
som gjorts av andra. Är huset av särskilt kulturhistoriskt värde kan det
finnas en antikvarisk förundersökning, vars slutsatser ofta har formen av
skyddsföreskrifter för vissa delar av huset. Byggnadens tekniska skick bedöms
kanske av en besiktningsman, i första hand som ett värderingsunderlag. Även om alla inblandade gör ett bra jobb, måste det dock bli svårt att
till fullo överföra den komplexa informationen till projektören. Svårast blir
det att se de kopplingar som finns, t ex mellan byggnadens tekniska
komplikationer och dess historiska förändringar. Inte ens goda kunskaper om
liknande gamla hus räcker. Varje hus är en individ, och den som skall stå för
åtgärdsförslagen måste själv lära känna och förstå patienten för att kunna
ställa rätt diagnos. Den ökade kunskapen om huset ger större respekt för dess
värden, och minskar osäkerhetsfaktorn i bedömningarna. Slutresultatet blir
mindre ingrepp, och bättre ekonomi. Fyra huvudfrågor Byggnadsundersökningens målsättning kan sägas vara att i en genomtänkt
ordning försöka svara på följande: - Hur ser huset ut idag? - Hur har det sett ut tidigare? - Hur är huset byggt? - Hur har det skadats och åldrats? Först gäller det att samla in den kunskap som verkligheten - huset -
bjuder på, genom uppmätningar och detaljinventering, teknisk undersökning och
skadeinventering. Därefter kan man tillföra kunskap från andra källor,
arkivmaterial, som lättast hamnar på plats om man redan känner sitt hus väl.
Genom att sammanställa och analysera dessa fakta får man sedan fram en bild
av husets historia, dess tekniska och utseendemässiga förändringar. Komplikationerna
kan nu få sin förklaring, och slutsatserna om husets framtida hantering
faller ofta ut naturligt under arbetets gång. Det är viktigt att hitta
ett tydligt och konsekvent sätt att notera alla måttuppgifter, och att
underlagsskissen är någorlunda skalenlig. Uppmätningen Uppmätningsarbetet har inte bara till syfte att åstadkomma ett underlag
för projekteringsinsatser. Minst lika viktigt är att det fungerar som ett sätt
att lära känna huset in i minsta skrymle och detalj. Efter det monotona och
tidskrävande arbetet ser man huset med helt nya ögon. Att använda sig av befintliga ritningar är förrädiskt även ur andra
synpunkter. Varje ritning har ju sitt bestämda syfte. Byggnadslovsritningar
för äldre hus avser t ex oftast bara vissa tillståndspliktiga ingrepp, som
WC-installationer eller avväxlingar, vilket innebär att resten av huset
redovisas schematiskt. Andra uppmätningar kan vara hastigt utförda, t ex som
illustration till en kulturhistorisk dokumentation. Man behöver också en
större noggrannhet än den normala hundradels skalan. Redovisningen bör göras
i femtiondels skala, vilket innebär att uppmätningen skall göras med
centimetermått. Man kan heller inte förutsätta att huset är rätvinkligt, utan
vinklarna bör kontrolleras med diagonalmått. Ibland är oregelbundenheten så
stor att man måste tillgripa arkeologiska mätmetoder, att mäta utifrån ett
rätvinkligt koordinatsystem av uppspända snören. En noggrann
uppmätningsritning skall redovisa stommens uppbyggnad, materialskarvar och andra
viktiga spår. För detta kan kompletterande detaljmätningar behövas. Förutom varje rums delmått och helhetsmått måste man komma ihåg att
mäta och redovisa det som finns mellan rummen, dvs väggtjocklekar,
murstockar, etc. Dessutom bör man ha ett övergripande system av långa
måttkedjor, dels utvändigt och dels invändigt, genom så långa rumsfiler som
möjligt. Dessa mått bildar nämligen ett bassystem i uppritningen, där de
enskilda rummens mått inordnas. Uppmätningen börjar lämpligen i husets ena ände och går vidare från rum
till rum. Måtten skall tas konsekvent på ca en meters höjd över golvet. Med
en tumstock kan man mäta delmåtten ensam, men helhetsmåtten fordrar ett långt
måttband och någon i andra änden. På ett rutigt A3-papper kan man efterhand
skissera planen någorlunda skalenligt som under la för måttnoteringarna. Glöm
inte att mäta in och notera skarvar mellan olika material, t ex murstock och
timmer, och spår efter ändringari vägglägen, igensatta äldre öppningar, osv.
Notera också golvplankornas riktning och synliga takbjälkar eller valvformer.
En detaljerad sektion som
denna ger mycket information om husets uppbyggnad, men
knutpunkterna kan vara svåra att komma åt. Bjälkarnas läge kan
avläsas genom spikarna i golvet. Samtidigt som rummet mäts i planmått, skall man passa på att mäta även
höjdmåtten, dvs takhöjden och fönstrens och dörrarnas höjdmått. Att mäta och
rita upp sektioner genom huset är
nämligen bästa sättet att förstå dess konstruktiva förutsättningar. Även för
sektionerna fordras helhetsmått, t ex våningsvis utvändigt från fönster till
fönster, eller genom trappöppningar. Ofta krävs en avvägning för att ge en
riktig bild av huset. Har man inte tillgång till ett instrument, kan en lång
och tunn vattenfylld plastslang användas för att avsätta en fast höjd i alla
rum - vattennivån är ju exakt lika i bägge ändar om de är öppna. Kläm eller
plugga igen ändarna när slangen flyttas eller förvaras. Stomundersökningen För den stomtekniska redovisningen behövs också detaljmätningar av takstolar
och bjälklag. En liten metalldetektor i fickformat kan peka ut osynliga
spikar i golv och takpanel som avslöjar bjälkarnas läge. På vinden brukar det
vara möjligt att gräva i bjälklaget rör att se dess uppbyggnad i detalj. Ett
bågfilsblad och en lång ståltråd med änden böjd som en liten hake är
användbara redskap t ex för att genom golvspringorna komma åt att undersöka
intakta bjälklag. Den tekniska undersökningen kan innefatta byggnadsarkeologiska provtagningar. Mur- och putsbruk från olika
delar av huset kan genom sin olika sammansättning, oftast synlig för blotta
ögat, antyda olika byggnadsetapper. Avsågade stock- eller plankändar med
vankanter, eller särskilda borrprover, kan dateras dendrokronologiskt, dvs
med hjälp av varationen i årsringarna. Måtten i plan och sektion bildar underlag för att rita upp fasaderna. En konsekvent serie
exteriörfoton, tillsammans med detaljuppmätningar av sockel, taklist.
omfattningar etc, behövs dock som komplettering. En särskild omgång av ritningsmaterialet bör avsättas för att inventera
skadorna i huset, dvs
sprickbildning och putsskador, röt- och insektskador i trävirke, skador och
läckage i tak och grund etc. Både planer, sektioner och fasader kan behövas
för en tydlig redovisning. Interiörbild från salen.
Ytskikt och detaljer inventeras rum för rum i rumsbeskrivningen och med
foton. Här finns också både bröstpaneler och stucktak att mäta
upp. Detaljinventeringen Nästa fas i byggnadsundersökningen är lämpligcn uppmätningen av snickerierna, dvs fönster, dörrar,
foder, socklar, bröstpaneler och taklister. En noggrann och konsekvent
genomförd uppsortering av snickerierna kan vara nyckeln till hela husets
förändringshistoria. Framför allt handlar det om profilmätning, dvs att identifiera de
delformer som listverken är uppbyggda av. Alla dessa former härrör från de
klassiska ordningarna och har både ett namn och en exakt definition. De har
också under olika tidsepoker transformerats till nya och karaktäristiska
former. Först när man lärt sig att med ögats och fingrarnas hjälp identifiera
dessa grundformer kan man göra exakta profiluppmätningar. En s k profilkam
kan vara till hjälp för att kontrollera total- och djupmått, men ger bara en
taggig approximation av formerna, inte minst p g a färgskikten. Profiler mäts
och redovisas som tvärsnitt, och alltid i full skala. Helhetsmått och
indelning på dörrar, fönster och paneler bör redovisas i skala 1:10, s k
uppställningsritningar. På dessa markerar man var de olika profilsnitten
tagits. För att underlätta dateringen är det viktigt att också notera och
avbilda de ofta mycket tidstypiska beslagen. Glöm inte heller karmarnas
profilering. Snickeriuppmätningen
fordrar noggrannhet och formkänsla. Här salens 1700-talsdörr med foder.
Beslagen är viktiga för dateringen, och dokumenteras i foto eller
teckning. Snickerierna littreras löpande, dvs ges ett typnummer, och varje ny
enhet jämförs med de tidigare mätta. Genom att markera littreringen på
planritningarna kan man se utbredningen av de olika snickerityperna - och
olika historiska faser i huset träder fram. En systematisk genomgång och dokumentation av interiören görs bäst i
form av en rumsbeskrivning, ett
protokoll med ett A4-blad per rum där man noterar ytskikt och inredning, t ex
under rubrikerna Golv, Sockel/panel, Vägg, Taklist, Tak, Dörrar, Fönster, Spisar/kakelugnar
och Övrigt. Här kan man föra in littreringen av snickerierna och försök till
dateringar av ytskikt och detaljer. Beskrivningen kan med fördel läggas upp
så att den kan byggas på med arbetsbeskrivningar i projekteringsskedet, och
gärna med hjälp av en ordbehandlare. Därför bör man också redan från början
numrera rummen i en väl genomtänkt ordning. Tapet från 1800-talets
mitt i blå limfärg. Provet togs i ett skåp i kammaren, men tapeten har funnits
även i salen. Kakelugnar, som denna l800-talsugn i salskammaren,
dokumenteras med foton. Här syns också spår på väggen efter en tidigare öppen
spis. Varje rum bör samtidigt fotograferas systematiskt, så att alla fyra
väggar blir dokumenterade. Kakelugnar
och spisar fotograferas var för sig, liksom eventuella målade tak och
bjälktak. Tapeter
finns ofta i många lager, och en utskuren provyta i A4-format kan blötas upp
mellan fuktiga tidningar, så att de olika lagren skiljs åt. Men man skall
inte riva i tapeterna i onödan - man kan förstöra möjligheten att ta fram och
konservera de äldre tapeterna på sin plats! Äldre färgskikt kan ofta
liksom tapeterna dokumenteras i befintliga skador eller med försiktiga små
ingrepp. Med hjälp av en vass knivsegg och eventuellt lite
färgborttagningsmedel kan man också skrapa fram skikt för skikt, i form av en
s k färgtrappa i steg av någon kvadratcentimeters storlek - helst i ett
undanskymt läge om den skall sparas som dokumentation. Dokumentationen av
äldre kulörer måste utgå från en kunskap om vilka traditionella pigment som
kan ha använts. Det går att ta hjälp av olika analyser (kemisk,
spektrografisk eller mikroskopisk) för att bedöma pigmentinnehållet, men en
god kännedom om gamla pigment räcker mycket långt för ett tränat öga. Som
notering i rumsbeskrivningen kan dock ett referensprov ur NCS eller
motsvarande färgsystem vara värdefullt. Arkivuppgiflerna i
kombination med de byggnadsarkeologiska spåren gör det möjligt att
rekonstruera 1700-talets planlösning och rumsanvändning. Den historiska analysen Efter en noggrann uppmätning och dokumentation av husets utseende och
tillstånd är det som sagt dags att tillföra den historiska kunskap som finns
att hämta i arkivmaterialet. Arkivforskningen kan i vissa fall bli mycket
omfattande, och ägnas i detta nummer ett särskilt avsnitt, liksom den
allmänna kunskap om datering av olika byggnadsdelar, som fordras i
analysskedet. Det går alltid lättare att läsa och utvärdera källmaterialet om
man redan känner huset i detalj. Liksom i arkivritningar kan det finnas
ofullständiga eller missledande uppgifter i ex brandförsäkringar. Om
verkligheten ser annorlunda ut än källorna anger, så är det också
verkligheten som gäller! Genom att sammanställa arkivuppgifterna med ritningsmaterialet som
underlag kan man försöka sig på rekonstruktioner av tidigare historiska
skeden, i byggnadsvolymer och planlösningar. Äldre brandförsäkringar är ofta
så detaljerade att de enskilda snickerierna kan identifieras! Man kan leva
sig in i husets olika historiska skeden genom att befolka det och t o m
möblera de enskilda rummen. Under arbetets gång kommer man att behöva återvända till huset för att
söka svar på ett antal frågor som aktualiseras av det historiska materialet.
Men man bör från början vara beredd på att man inte kan få svar på alla
frågor! En del hemligheter kommcr huset att behålla för sig själv. De får
kanske sitt svar vid någon framtida reparation eller ombyggnad. Den tekniska analysen Först och främst syftar den tekniska undersökningen till att ge en bild
av husets konstruktiva uppbyggnad, dess stomsystem, från grunden, vaggarna
och bjälklagen, till takstolarna och skorstensstockarna. Man kan i bästa fall
åstadkomma stomritningar av samma sort som för en nybyggnad, trots de
komplikationer och improvisationer som ofta finns i äldre hus. De historiska
rekonstruktionerna ger som sagt förklaringar till en del tekniska
komplikationer, t ex sprickor eller sättningar i skarven mellan olika
byggnadsetapper. Gamla igensatta dörrlägen kan återutnyttjas vid behov,
istället för att föra in nya avväxlingar i onödan. Det andra syftet är att beskriva skadorna, dvs utgöra ett underlag för
bedömningen av nödvändiga tekniska åtgärder. Skadeinventeringen kan redovisas
på ritning på ett sådant sätt att den utgör en arbetshandling rör
reparationerna, t ex av exteriören. Med sikte på ett åtgärdsprogram Här skall bara kortfattat beröras den slutprodukt som
byggnadsundersökningen bör syfta till: ett program som samtidigt blir början till nästa skede,
åtgärdsskedet. Allt efter som den historiska och tekniska kunskapen om huset byggs
upp, kan man inte låta bli att börja dra slutsatser om de framtida
åtgärderna. 1 själva verket faller många beslut naturligt ut av sig självt -
de ter sig självklara för den som känner huset väl. Det finns dock anledning
att sortera synpunkterna i olika kategorier, och att sammanfatta och formulera
dem i form av ett komplett program, innan man påbörjar några enskilda
åtgärder. Det är nämligen viktigt att planera långsiktigt och prioritera de
olika insatserna. Inledningsvis är det också mycket väsentligt att försöka sammanfatta husets värden och formulera sina målsättningar, så att varje åtgärd kan
ses i ett större sammanhang. Man måste ha en helhetssyn på den framtida
hanteringen. Först bör programmet behandla akuta
reparationer. De farliga skadorna måste skiljas ut från de ofarliga ålderstecknen,
och de nödvändiga åtgärderna för husets tekniska fortlevnad skisseras.
Tidplan och arbetsordning bör tänkas igenom. Därefter bör man formulera ett program för husets fortlöpande underhåll, som tar upp materialval,
arbetsteknik och tidsintervaller för olika arbeten. Även dessa frågor bör ses
som oberoende av husets framtida användningssätt. Nästa steg är att formulera de förändringskrav,
som husets användning medför, och att anvisa skonsammast möjliga lösningar -
kanske också att avvisa vissa krav p g a de värden som kan gå förlorade. Slutligen kan man tillföra egna restaureringsförslag,
dvs åtgärder för att ta fram eller rekonstruera tidigare yskikt eller
bggnadsdelar, på underlag av den historiska kunskap man fått fram. När man
lart känna och fått respekt för husets alla tidsspår, så kanske dessa förslag
inte blir så drastiska. Självklart är det inte alltid
nödvändigt eller ens möjligt att genomföra en så omfattande förundersökning
som här skisserats. Arbetet måste ofta göras i annan ordning eller mitt under
pågående bygge. Man kanske då får nöja sig med att efter byggets slut samla
ihop en prydlig dokumentation, för att underlätta besluten i framtiden. Illustrationerna i
artikeln är hämtade från Konsthögskolans Arkitekturskolas undersökning
1979-80, publicerad 1981: Lindbomska gården i Säter - En historisk-teknisk
förundersökning, S Bergrahm, G Forsberg Warringer, A Gustafsson, P v Knorring
(red) och C Nyman. |