Startsida Ulriksdal Herrgårdar Andra projekt
Länkar Hovstaterna |
ULRIKSDALS
SLOTT En
kort historik Artikel
i Kulturvärden nr 2/1996 Ulriksdals
slott vid Edsviken utgör det nordligaste delområdet i den nybildade
Nationalstadsparken i Stockholm. Slottet med sin vackra park och många
omgivande byggnader tillhör de kungliga slotten, som förvaltas av Statens
Fastighetsverk. När riksänkedrottningen Hedvig Eleonora
köpte slottet 1669 av Magnus Gabriel De la Gardie, hette det ännu Jakobsdal
efter dennes far Jakob De la Gardie, som låtit uppföra lustslottet här
utanför staden 1643-45. Härifrån avgick drottning Kristinas
kröningsprocession till Storkyrkan 1650. Det ursprungliga ganska enkla stenslottet i
två våningar med höga gavlar och två långa envåniga flyglar genomgick en
yttre försköning under 1660-talet. Höga pilastrar, arkadbågar och
fasaddekorer bidrog till ett mer tidsenligt utseende, som också avbildas i
Erik Dahlbergs Sveciaverk. Och dessutom förvandlades den gamla
lustträdgården, anlagd på 1640-talet av Hans Georg Kraus, till en muromgärdad
slottspark, kvartersindelad och försedd bl a med ett orangeri och ett
lusthustempel på kullen ovanför. I den norra flygeln lät Magnus Gabriel
inrätta ett vackert slottskapell, som för att rymmas i envåningsskalan hade
golvet försänkt en dryg meter under borggårdsnivån och det utsmyckade
takvalvet uppbyggt i det höga sadeltakets vind. Kapellet revs av Gustav III,
men många delar av inredningen finns bevarade, som tillsammans med en
teckning i Dahlbergs Sveciaverk möjliggör en detaljerad rekonstruktion av
kyrkorummets utseende. Hedvig Eleonora hade dock ännu större
planer för slottet. Ett antal bevarade ritningar av Nicodemus Tessin d ä
visar ett ståtligt slott påbyggt till tre våningar med lanternintak och
inredd vindsvåning, med utbyggda sidoflyglar som förlängde sjöfasaden och
flyglarna påbyggda till två våningar med lanterninvåning. Flera förslag till
monumentala tillbyggda trapphus i mittaxeln ingår. Tessins slottsförslag började förverkligas
under 1670- och 80-talet, genom att sjöflyglarna byggdes och den södra
gårdsflygeln påbyggdes till sin nuvarande form. De rum som då inreddes var
delvis mycket påkostade, några med stucktak av Carove. Hedvig Eleonora döpte
1684 om slottet efter den tänkte framtida ägaren, sonsonen prins Ulrik, som
dock dog bara ett år gammal. Byggprocessen avstannade av penningbrist
omkring 1690, och anläggningen kom att stå ofullbordad i 30 år, den gamla
huvudbyggnaden med sina ålderdomliga höga gavlar och norra gårdsflygeln
oförändrad. Utvändigt genomfördes dock den tänkta avfärgningen i gult med
vita lisener och band. Norra flygeln byggdes om först 1721, men
slottskapellet inkorporerades i den nya volymen. I utformningen följde man
fortfarande den södra flygeln och Tessins förslag. När tiden var mogen för
huvudbyggnadens påbyggnad 1728 hade dock den nytillträdde slottsarkitekten
Carl Hårleman andra idéer, och förverkligade här ett av de allra första
brutna mansardtaken i Sverige. Därmed hade den yttre gestalten, som den ser
ut idag, i stort sett fullbordats.
Parken omgestaltades efter Hårlemans
intentioner under 1740-talet, även om vissa äldre delar bevarades, t ex
orangeriet och lusthusgrottan i parkens mittaxel. Hårleman bidrog senare
också med nyinredningar i slottet åt Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika, som
tillbringade mycket tid på Ulriksdal, under Gustaf III:s barndom. Här
inrättade Lovisa Ulrika sin första teater 1753 i Hedvig Eleonoras gamla
ridhus intill infartsallén, kallad Confidencen efter den privata matsalen med
höj- och sänkbart bord, en föregångare till motsvarande matsal på Kina slott.
Teatern, som upphörde på 1820-talet, har restaurerats och återuppstått under
1980-talet, och nu finns också en rekonstruktion av Confidencematsalen med bordsmaskineri
och allt. Relativt litet finns kvar av 1700-talets
inredningar, eftersom Ulriksdal mellan 1822-49 fungerade som invalidhotell
efter fransk förebild, inrättat av Karl XIV Johan för krigsveteranerna från
Finska kriget 1808-09. All värdefull fast och lös inredning togs då ur
slottet, men exakt hur rummen användes är oklart. När de kvarvarande krigarna
till slut blev för få, flyttades de till Danvikens hospital eller löstes ut
med kontant pension, och verksamheten upphörde 1849. Det enda som numera
minner om denna tid är Invalidkyrkogården i skogen söder om slottsparken. Det var således ett ganska innehållslöst
slott som prins Karl, sedermera Karl XV, fick överta 1856. Med hjälp av
arkitekten F W Scholander och genom omfattande inköp av antikviteter, främst
tyska 15- och 1600-talsmöbler, kunde han inreda slottet efter egen smak. Höga
paneler och dyrbara gyllenläderstapeter präglade de mest påkostade rummen:
trapphuset med sin nya dubbeltrappa med gjutjärnsräcke, den ståtliga
riddarsalen i två våningars höjd, smyckad med gipsornament och rustningar av
papier maché, matsalen med dekormålat kassett-tak. De flesta bostadsrummen
var dock trots sina antika möbler relativt enkla, med skurgolv och ekådrade
tapeter. Flera av rummen i den norra flygeln har bevarats till idag, främst
de s k Oxenstiernska rummen, där Karl XV underhöll sig med sina närmaste
vänner. Här utgår nyinredningen från de magnifika intarsiadörrar som inköptes
från Tidö slott. Även i detta skede omgestaltades parken,
murarna mellan borggården och parken revs, och den strama indelningen bröts
upp. Ett nytt slottskapell och ett nytt slottskök uppfördes efter Scholanders
ritningar under 1860-talet. Många av byggnaderna inom slottsområdet, både
tjänstebostäder, sommarvillor och t ex det nya värdshuset härrör från denna
tid. När Karl XV dog 1872 övertogs hans
samlingar av Nationalmuseum, och slottet tömdes igen. Oscar II:s drottning
Sofia fick disponera Ulriksdal som änkesäte 1885, och inrättade sig i södra
flygeln till sin död 1913. Flera förslag till stora framtida ombyggnader av
slottet presenterades under 1890-talet. Kronprins Gustaf (VI) Adolf och kronprinsessan
Margareta påbörjade en ombyggnad av slottet 1916, som dock avbröts när
Margareta dog 1920. Efter prinsens andra gifte med Louise 1923 fullföljdes
planerna med hjälp av arkitekten Sigge Cronstedt, och Ulriksdal kom att
förbli en av det blivande kungaparets årliga bostäder livet ut. De viktigaste
rummen byggdes om helt: trapphuset, matsalen och den gamla riddarsalen, där
man inredde ett "vardagsrum" med möbler ritade av Carl Malmsten och
skänkta som bröllopsgåva av Stockholms invånare efter en insamling.
Centralvärme och alla moderna bekvämligheter installerades, och en ny
köksavdelning byggdes inne i slottet. Liksom de flesta tidigare innehavare
bodde kungaparet själva i den södra flygeln. Därför förblev Karl XV-rummen i
norra flygeln orörda. När Gustaf VI Adolf dog 1973 skingrades
allt bohag utom vardagsrummets Malmsteninredning och matsalsmöbeln. När
slottet öppnades för allmänheten 1986, kunde dock de flesta visningsrummen
möbleras med Karl XV:s samlingar från Nationalmuseum. De bevarade rummen
kunde återställas med ursprunglig möblering. Dessutom används vissa av de
tidigare bostadsrummen för att visa delar av Gustaf VI Adolfs samlingar av
konst och konsthantverk, och delar av Gustaf V:s silversamling. Den södra
flygeln disponeras sedan 1983 av Världsnaturfonden, där kung Carl XVI Gustaf
är hedersordförande. Orangeriet har restaurerats för utställning av
Nationalmuseums skulptursamlingar. Slottet, med sin park och ett femtiotal
omgivande byggnader av olika dignitet, står till kungens disposition och
tillhör de statliga byggnadsminnen som förvaltas av Statens Fastighetsverk.
Kungliga Djurgårdsförvaltningen ansvarar för parkskötseln och
Husgerådskammaren för visningsverksamheten.
Peter
von Knorring Slottsarkitekt |