image342

 

Startsida    Ulriksdal    Herrgårdar    Andra projekt

 

logo futura

 

 

Dahlbergx

 

 

 

 

 

"Avbildning av en krypta och från dess väggar strömmande vatten, vanligen kallad Grottan i Jakobsdals trädgård". Kopparstick i Erik Dahlbergs Svecia Antiqua, Adam Perelle 1668 (KB).

 

 

GROTTAN

i Ulriksdals slottspark

 

I två sekel stod en märklig byggnad i fonden av Ulriksdals slottspark, ett högt lusthus i sten kallat Grottan. I nedre våningen fanns en konstgjord grotta smyckad med vackra stenar, snäckor och skulpturer. Andra våningen var ett upphöjt lusthus, en praktfullt inredd sal med generösa fönster runtom. Ovanför fanns ytterligare en våning med altaner åt fyra håll och därpå en tornhuv med lanternin. Förebilder i form av lusthus och grottor fanns i Italien och Tyskland, men kombinationen av dessa och den magnifika skalan gjorde byggnaden unik i Sverige. Det som skrivits om Grottan är knapphändigt och motsägelsefullt, till stor del beroende på att källmaterialet också är sådant. Men den förtjänar en närmare beskrivning och analys, vilket är avsikten med denna uppsats.

 

          © Peter von Knorring

 

 

jakob     ebba brahe     magnus gabriel

 

Jakob De la Gardie, hustrun Ebba Brahe och sonen Magnus Gabriel

 

1600-talets Jakobsdal

 

Fältherren greve Jakob De la Gardie bytte 1638 till sig Överjärva och Nederjärva byar i Solna socken, vilka då bestod av fyra respektive två gårdar. Av Överjärvas östra del vid Edsviken bildades ett nytt säteri, som kallades Jakobsdal. Här på en upphöjd udde vid stranden lät De la Gardie uppföra ett lustslott 1643-45. Det ganska enkla stenhuset i två våningar med höga gavlar och två långa envåningsflyglar var ett näraliggande lantligt komplement till hans samtida påkostade stadspalats Makalös vid Kungs¬trädgården. Tillsammans med sin hustru Ebba Brahe försökte han skapa en kontinentalt exklusiv miljö för jakter och fester. Särskilt uppskattades Jakobsdal av äldste sonen Magnus Gabriel som umgicks livligt i drottning Kristinas hov.

 

Den tyske trädgårdsmästaren Hans Georg Kraus från Augsburg kontrakterades 1647 för att anlägga en lustträdgård i den tidigare beteshagen väster om slottet, med lövgångar runtom, som inneslöt nio kvarter med blomsterplanteringar, en boské, en labyrint, och en lusthusgrotta. I trädgården skulle sonen Magnus Gabriel underhålla sina närmaste vänner, bland dem drottning Kristina, med fester och maskerader.

 

utskrift2

 

Jakobsdal från söder, ur Dahlbergs Svecia Antiqua (kopparstick av Adam Perelle 1670-74, KB). Perspektivet av parken är hoptryckt, Grottan låg i verkligheten betydligt längre ifrån slottet.

 

 

Grottan

 

Lusthuset med grottan byggdes följande år, 1648. Då instal­le­rades även en anläggning för vatten­konster. Stuckatören Daniel Ancker­man, som varit verksam vid Makalös, fick utföra stuck­dekoren (Nisser). En första beskrivning av den märkliga bygg­naden åter­finns i ett inven­tarium från 1652, efter Jakob De la Gardies död. Grottans inre hade enligt inventariet tre absider som kallades Saturnus, Neptunus och Dianas grottor. Absi­derna och väggarna var fullsatta med snäckor från Portugal, koraller och pärlemor.

 

Enär man i Krottan ingår, står i muren på högre handen En Murian hwarest och een hoop aff dee Snecher som till Steen Wordne och ifrån Portugal kombne, insatte ähre. Der Jempte finness och 3 st Coral Sniker, rödhe, Sammaledes Ähr på wenstre sidan, gent Emot, een Murian, Och der Jempte insatte 2 st:r Corall Sniker, rödhe (citat från inventarium 1652, ur Nyreröd).

 

Två morianstatyer flankerade alltså ingången. Samtidigt be­skrivs även en grotta på "lusthus­backen", Dianas kulle norr om parken, och två små grottor "bakom stora sten­huset", alla inredda med musslor, snäckor och kurio­siteter. Diana eller Artemis, jaktens och kyskhetens gudinna, var den roll som Kristina iklädde sig i de "roll­­­spel" som ägde rum på Jakobsdal. Hon var tveklöst anlägg­ningens egentliga huvud­person.

 

Grottans övre våning, själva lusthuset, beskrivs i ett inven­ta­rium 1653, sannolikt inför drott­ning Kristinas köp av Jakobs­dal (som återgick till Magnus Gabriel när Kristina abdikerade). Det var en praktfull sal, vars väggar var klädda med silverläder i "alle­handa färger". Där stod ett inlagt ekbord med en vit atlas­duk med silkes­fransar. Det fanns tolv stolar, även de klädda med silverläder, och en skänk med drällduk. Över en arm­läns­stol med blommigt atlas­siden och två lejon broderade i guld på ryggen, fanns en vit blom­mig atlashimmel med silkes­fransar, uppburen av två förgyllda äng­lar. Denna stol var uppen­bar­ligen avsedd för drottning Kristina. Möblerna och silverlädret kom troligen från Holland, liknande fanns också i flera rum i slottet på Jakobsdal. Väggarna smyckades av tio konterfej, målade på bräder.

 

Till sist nämns i inventariet, att det i Grottan hängde en stor för­gylld ängel med en rosen­krans i handen. Sannolikt hängde den över Diana som en hyllning till Kristina.


 

      silverläder skokl

 

Drottning Kristina 1650 (NM), iklädd en klänning av vitt atlas­siden, och ett silverläder från tiden (Skokloster) av den sort som väggarna och de tio stolarna i Grottan sannolikt var klädda med. Nedan: En armlänsstol från samma tid (Läckö) klädd i blommigt siden. Grottans "tronstol" var klädd med blommigt vitt atlassiden. Därintill en stol från samma tid (Läckö) klädd med gyllenläder,

 

läcköstol2      läcköstol1

 

 

 

 

"Jacobsdahl den 12 April 1661", teckning av Erik Dahlberg (KB).

 

Teckningarna till Dahlbergs Sveciabilder

 

Inför arbetet med bildverket Svecia Antiqua et Hodierna besökte Erik Dahlberg Jakobs­dal den 12 april 1661 och gjorde en första teckning av anläggningen, där Grottan finns med. På denna teck­ning och den bearbetade förlageteckningen visas ett tre våningar högt lusthus med ett runt trapphustorn på västra sidan. På de teck­ningar som utförs i ett senare skede, när parken omdanats av Magnus Gabriel De la Gardie och Jean De la Vallé, återfinns inte detta trapptorn, utan byggnaden tycks ha separata rundade altaner med räcken på alla sidor. Så redovisas den också i de slutliga gravy­­rerna.

 

Alla teckningarna visar en kvadratisk byggnadsvolym i tre vånin­gar, runda absider i två plan med altanräcken ovanpå på alla sidor, ett högt karnisformat tak med en kraftig taklist och fyra takkupor, samt en kvadratisk lanternin med karnisformad huv och en spira med vind­flöjel. Andra våningen har stora fönster runtom, om alla fasader är lika är de 20 stycken.

 

     

 

Detaljer ur förlageteckningarna till huvudvyn över Jakobsdal i Dahlbergs Svecia Antiqua (KB). På den första (t v) syns ett trapptorn på västra sidan, och en dörr mot söder i bottenplanet, där grottan fanns. På den andra och senare teckningen (t h) finns en altan på västsidan, och bottenvåningen skyms av boskén. Fasaden redovisas helt rusticerad, och här visas också dörrar till altanerna.

 

 

Förlageteckning till gravyren av Grottan i Svecia Antiqua (KB, beskuren). Avbildningen över­ensstämmer med den andra teckningen till huvudvyn (ovan), men höjdskalan är eventuellt något överdriven. Fasaden och lanter­ninen är rusticerade. Den 1664 tillkomna spaljé­portalen och boskéerna skymmer bottenvåningen. Detta är den mest trovärdiga bilden av Grottan, och ger även en upplevelse av dess impo­nerande storlek.

 

 

 

Projektplan för Jakobsdal, ca 1660 (NM). Observera hur huvud­gången, som via den runda dammen leder till Grottan, ligger snett i parken, men rakt i förlängningen av slottets mittaxel.

 

Kartorna från 1660-talet

 

På de bevarade Jakobsdalskartorna från 1660-talet framträder Grottans läge och form tydligt, en kvadratisk byggnad med fyra runda utbyggnader, placerad i fonden av slotts­parken. Plan­figuren återkommer på alla kartor från 16- och 1700-talet.

 

Intressant att notera är att Grottans läge utgjorde ett problem i omgestaltningen av lust­träd­gården. Riktningen i den tidigare fri­liggande trädgårdens form och kvarter­sindelning stämde inte med slottets mittaxel, som var riktad rakt mot Grottan. Det tillhör de olösta gåtorna på Ulriksdal att hela slottets plan är rombisk. De två huvudaxlarna, entrévägen från bron och mitt­axeln mot parken, är inte vinkelräta.

 

En av de skisser av Magnus Gabriels egen hand som bevarats visar att han övervägde att bygga en pendang till Grottan, en "parnass" med en krönande obelisk, på norra sidan av en huvud­gång som skulle passera mellan byggnaderna (Lindahl). På detta sätt kunde en någorlunda rät­vinklighet i träd­gårds­planen ha upp­rätthållits. Men i Jean De la Vallés planer läggs huvud­gången snett i trädgårdens rutsystem, i rak linje mellan slottet och Grottan. Denna osymmetri finns ännu bevarad i Ulriksdals slottspark. Carl Hårleman löste problemet på 1740-talet genom att införa en kil­formig boské på parkens södra sida, och fick istället en perspek­tiv­effekt som synbarligen förde grotten närmare slottet och förmin­skade den.

 

Jakobsdal övertogs 1669 av änkedrottning Hedvig Eleonora, och fick sitt nya namn Ulriks­dal 1684, efter sonsonen prins Ulrik, som dog redan påföljande år. Några upp­gifter om Grottan i detta skede har inte återfunnits.

 

 

 

Lantmäterikartan över Ulriksdal, Lars Kökeritz 1773-75 (LMV), visar parken efter Hårlemans omgestaltning, med den bevarade Grottan. Se även detaljbilden på nästa sida.

 

1700-talet

 

Lars Salvius lämnar en redogörelse om Ulriksdal och Grottan i sin "Beskrifning öfver Sverige" 1741 (citat ur Carlén):

 

Den är byggd af sten i fyrkant och med en rundel på hvar sida. Sjelfva huset är två våningar högt. Den nedra, hvaruti själva grottan finnes, är hvälfd och klädd både på väggarne och i taket med åt­skillige sällsynta och rara musslor och snäckor, satte uti hvarje­handa figurer. Allt är så konstfullt inrättat, att då man lös­släpper alla vattusprången rusar vattnet in från golf, väggar och tak både igenom snäckorna och genom en stor rund kula som sitter i taket. Man kan ock låta vattnet öfverspola ena hälften av grottan medan den andra förblir alldeles torr. Öfra våningen af grottan är ett lusthus med 19 stora fönster uti.

 

Uppenbarligen var byggnaden fortfarande i bruk när Adolf Fred­rik och Lovisa Ulrika övertog Ulriksdal och byggde teatern med Confi­dence­­matsalen i det gamla ridhuset uppe i slotts­backen i söder, med utsikt över slottet. Detta påkostade rum var också ett slags lusthus­paviljong, av senaste modell. För övrigt återfinns Grottan på Carl Hårle­mans generalplan för Ulriksdal, som upp­rättades vid Adolf Fredriks över­tagande, vilket visar att byggnaden var så uppskattad att den skulle bevaras. Uppgiften om antalet fönster tyder på att det i ett av de 20 möjliga fönsterlägena fanns en dörr i fasaden på övre våningen.

 

En beskrivning av Grottan finns även i den tyske tekniske veten­skapsmannen Johan Beck­manns reseskildring från Sverige 1765-66. Han var i Uppsala för att träffa Carl von Linné, och intresse­rade sig för tekniken bakom vattenspelen.

 

Den första noggranna och detaljerade lantmäteri­kartan över Ulriks­dal, Lars Kökeritz karta från 1773-75 (ovan), visar slottsparken efter Hårlemans omgestalt­ning. Här syns tydligt att Grottan nu har en stor utvändig dubbel­trappa på västra sidan. På den kvad­ratiska volymens tak är det ritat ett smalare runt torn och därpå en fyrkantig lanternin. Det stämmer inte med Svecia­bilderna, men kan vara fråga om en ombyggnad som genom­förts sam­tidigt med den utvändiga trappan, mer om detta nedan. I kartans beskriv­nings­­text står:

 

19. En Grotta, med derwid warande Trappa, til ett Rum ofwanpå den samma, innom hwilken, äfwen som utanför dess främsta ingång, äro åtskillige Watten­konst Rör.

 

                             Kökeritz grottan

 

 

På ett förslag till omgestaltning av trädgården i den engelska parkens anda från omkring 1775, av Magnus Olausson attribuerat till William Chambers, återfinns inte Grottan. Dess arkitektoniska form passade säkert inte i Chambers koncept. Förslaget genom­fördes inte, Grottan fick stå kvar.

 

 


 

Detalj av Cederholms teckning av Grottan 1811 (UUB).

 

1800-talet

 

Vi återfinner Grottan i två teckningar av A F Cederholm, som bodde på Ulriks­dal i många år i början av 1800-talet, och efter­lämnade ett stort antal teckningar därifrån. En exteriörbild från 1811 visar den höga byggnaden med sina rundade absider, men med ett runt torn i stället för den murade fyrkantens tredje altan­våning. Även lan­terninen och spiran skiljer sig i formen från Suecia­bilderna.

 

Nils G Wollin presenterar i sin beskrivning av Ulriks­dal (SSH 1934) en ritning i KBS arkiv, som sägs föreställa Grottans runda torn. Denna rit­ning är dock inte rätt attri­buerad, skalan på rit­ningen visar att den är större än Grottan. Det rör sig i själva verket om 1740-talets nya torn­huv till Kyrktornet, numera Teatertornet, på Grips­holms slott.

 

Däremot bör man ändå erinra sig iakttagelsen av ett smalare runt torn på Kökeritz karta ovan. Kan det vara fråga om en om­bygg­nad, en med­veten omgestaltning, som skett på 1700-talet? Eller handlar det om en missupp­fattning från både Kökeritz och Ceder­­holms sida?  Utan fler bilder lär vi inte få något svar.

 

 

Cederholms avbildning av Grottans interiör 1821 (UUB).

 

Cederholm gjorde även en interiörbild från Grottan 1821, den enda återfunna avbild­ningen av interiören, på sitt sätt mycket tro­värdig. Försöker man förstå den arki­tek­toniska formen uti­från bilden hamnar man dock i bryderi. Han hade svårt att teckna i perspektiv och skala, vilket syns även i hans övriga interiörbilder. Men mycket går ändå att utläsa av teckningen, om man bortser från det förvrängda per­spek­tivet och utgår ifrån att den runda plafonden i valvet utgör rummets mitt­punkt.

 

Rummet efterliknar inte en naturlig grotta utan har en stram arki­tektonisk form. Det flacka välvda taket är stensatt och om­givet av kassetterade flacka bågvalv till absiderna. Väggarna avslutas upptill med en kornisch runtom som möter valvet och bågarna.

 

På väggarna mellan absiderna finns välvda nischer med figurer och pilastermotiv på sidorna. Även i ingångens absid finns nischer med figurer på sidorna, sannolikt är det där morianerna återfinns. De två större nischerna i absiderna avtecknar sig med egna valv­bågar och utspring­ande valv som möter takvalvet. I dessa finns större plastiska bilder, sannolikt föreställande Neptunus och Saturnus. Den tredje absiden, Dianas grotta, befinner sig alltså bakom iaktta­garens rygg och har troligen ett ännu mer på­kostat utförande, eftersom den ut­gjorde grottans huvudnummer och blickfång.

 

 

De bevarade snäckskalsgrottorna på Rosersbergs slott ger en viss antydan av hur Grottan på Ulriksdal en gång var utsmyckad inuti.

 

Väggarna och nischerna är helt dekore­rade med snäckor och lik­nande. Ytterligare plastiska dekor­element hänger i valv­bågarna och kornischen. På vardera sidan om ingången syns fönster mot parken, som går ända ned till golvet. Golvet är lagt med sten, sannolikt kalksten, i fallande längder och således troligen enfärgat. Mitt på golvet finns en brunn med vattenspel och mitt i taket en rund plafond med hängande kulor, som alltså även den ingick i vatten­spelet.

 

Ulriksdal uppläts 1822-1849 till Invalidinrättning, dvs till sjukhem för krigsskadade veteraner från kriget mot Ryssland. Slottet och parken förlorade under denna tid sin kungliga glans, och onyttiga byggnader som Grottan förföll. Under kolera­epidemin 1834 be­gravdes fyra drabbade invalider i Grottan, kaptenerna Edelfelt, Hjerta och Tegnér, samt fänriken Arrhe­nius, och även predikan­ten Forsslöf (Bergström). Denna använd­ning antyder att byggnaden var avstängd.

 

Någon gång under 1840-talet revs Grottan, och gravarna flyttades till Invalidkyrko­gården, där omkring 200 invalider vilar. När Octavia Carlén skriver sin guide­bok till Ulriksdal 1863, efter att Karl XV flyttat in och omdanat slottet, konstaterar hon att den omtalade Grottan sedan länge är riven.

 

 

Litteratur

 

Beckman, Johan: Schwedische Reise in den Jahren 1765-66, UU 1911.

Bedoire, Fredric: Oxenstiernornas Rosersberg. Bokverket Rosers­bergs slott, 2005.

Bergström, Otto: Kongl. Invalidinrättningen på Ulriksdal, 1891.

Carlén, Octavia: Ulriksdal, 1863.

Dahlberg, Erik: Teckningarna till Svecia Antiqua, red. S Wallin, 1966.

Karling, Sten: Trädgårdskonstens historia i Sverige, 1931.

Lindahl, Göran: Magnus Gabriel De la Gardie. Hans gods och hans folk. 1968.

Lindahl, Göran: Magnus Gabriel De la Gardie. Svensk Träd­gårds­konst under 400 år, 2000.

Nisser, Wilhelm: Daniel Anckermans stuckaturer (-). Forn­vännen 1939.

Nyreröd, Anna-Lisa: Lusthus - till bruks och till syns, NM 1979.

Salvius, Lars: Beskrifning öfver Sverige, 1741.

Sjöberg, Lars & Brandt, Josephine: Barockens bostad på Läckö slott, NM 1998.

Sjöberg, Lars & Cornelius, Erik: Barockens möbler på Läckö slott, NM 2000.

Wollin, Nils G: Ulriksdalsstudier, Samfundet St Eriks årsbok 1926.

Wollin, Nils G: Ulriksdal, Svenska slott och herresäten, 1934.

Trädgårdarna på Ulriksdal under 350 år. Historisk samman­ställ­ning, SFV 1994.

 

 

          © Peter von Knorring