
Självporträtt,
tagna i den egna ateljen 1864
CAROLINE
VON KNORRING
Friherrinna
- fotograf - herrgårdsfru
Ett
1800-talsliv dokumenterat i foton
Peter v
Knorring
Förord
Fotografin och fotografyrket har funnits sedan
1800-talets mitt, och redan från början var det ett av de yrken där det var
socialt acceptabelt för kvinnor att vara verksamma. Ändå har de kvinnliga
fotograferna i Sverige sällan uppmärksammats. När så skett har ett namn
ofta återkommit: Caroline von Knorring, verksam i Stockholm 1864-72.
Hennes Stockholmsvyer kände jag till sedan tidigare. Min
egen nyfikenhet på släktens historia ledde mig till hennes bilder av den
egna familjen, som är unika dokument i vår gemensamma släkts historia. Men
självporträtten är de som fascinerar mest, de avspeglar det mod och den
självsäkerhet som gjorde det möjligt att öppna en egen ateljé i storstaden
Stockholm vid 23 års ålder. Hennes yrke gav henne också möjlighet att
dokumentera sitt eget liv på ett unikt sätt. Genom familjeporträtten, genom
de andra porträtt och Stockholmsvyer som gjorde henne känd, och till slut
i bilderna från livet på Sunnansjö. Dessa tre livsskeden är utgångspunkten
för denna levnadsteckning, som illustreras med ett antal av hennes
fotografier.

Wennergrenska huset vid Gustav Adolfs torg i Göteborg var
familjens bostad när Caroline växte upp. T h: Författarinnan Sophie von
Knorring var Carolines faster.
Högvälborna fröken, friherrinnan Carolina Gustava Eleonora
von Knorring, i familjen kallad Caroline, föddes den 6 oktober 1841
i Göteborg.
Hennes far var majoren, friherre Gustaf Isaac von
Knorring (1800-1870), RSO. Efter utbildningen på Karlberg 1813-16 och vid
Artilleriläroverket på Marieberg 1818-21, hade han tjänstgjort vid Göta
artilleriregemente, där han var förrådsofficer på Varbergs, Karlsborgs och
Carlstens fästningar, och med tiden avancerat till major 1860. Han tog
avsked ur krigstjänsten 1867. Isaac von Knorring var under lång tid bosatt
i Göteborg, där han var ledamot av Vetenskap- och vitterhetssamhället,
och 1842-53 ägde nuvarande Wennergrenska huset eller Hypotekföreningens
hus vid Gustaf Adolfs torg.
Carolines farbror överste Carl von Knorring (1789-1858)
var gift med Sophie, född Zelow, den kända författarinnan, som säkert var
en viktig förebild för Caroline. Familjen härstammar från Jöran Johan von
Knorring (1657-1726), överste och vice guvernör i Kurland, som blev upphöjd
till friherre 1720. Den adliga släkten von Knorring är en tysk-baltisk
uradelssläkt av vilken fyra grenar blev svenskar under 16- och 1700-talet.
Isaac von Knorring var gift sedan 1833 med Carolina Charlotta
Emelie Frisk (1807-1867), dotter till bryggaren och destillatören i
Stockholm Carl Israel Frisk (Anderssson)
(†1832) och Maria Charlotta Kumlien (1777-1853). Frisk var ett vanligt
soldatnamn, som Carolines morfar troligen antagit. Modern Emelie hade en
bror, Carl Johan. Mormor Maria Charlotta bodde som änka i kvarteret Duvan
intill Klara kyrka i 20 år, till sin död. Isaac och Emelie von Knorring
hade sex barn:
- Anna Maria Kristina, född 1834 i Stockholm, som
blev föreståndare för den första större flickpensionen i Skara. Hon dog
ogift 1899 i Uppsala.
- Emilia Sofia Gustava (Sophie), född 1836 i Marstrand,
som arbetade som guvernant, men var sjuklig och dog ogift 1860 i Skara
(innan Caroline skaffat sin kamera).
- Ebba Augusta Charlotta, född 1838 i Göteborg,
död 1907 på Törnsäter i Skaraborgs län. Gift 1871 med sin systers svåger,
kapten Per Anton Casper Tham (1825-1913), som var änkeman med fem
söner. De fick en dotter, Emilie, sedermera gift Brink.
- Carl Adolf Isak, född 1839 i Göteborg, död 1857 i
Skara, bara 18 år gammal.
- Carolina Gustava Eleonora (Caroline), född 1841
i Göteborg.
- Catharina Elisabeth Eugenia (Lisen), född 1844
i Göteborg, död 1916 i Stockholm. Gift 1868 med löjtnant Axel August Rickard
Tham (1837-1877). De fick fyra barn, varav två dog vid unga år. Sonen Carl
blev köpman i Stockholm, och dottern Sofia blev gift Ewerlöf.
Faderns affärer gick dåligt på 1860-talet, och han
förlorade sitt stora gods Tiberg, en del av nuvarande Tibro kommun i Västergötland,
p g a borgensförbindelser. De fyra döttrarna blev därför tvungna att
försörja sig själva tills de kunde gifta sig. Familjen bosatte sig i
Skara. Två av Carolines systrar fann snart sina makar i den närmaste
familjekretsen. Bröderna Casper och Rickard Thams morfar var friherre Anton
von Knorring på Börstorp, flickornas farfars kusin. Släkterna var redan
tidigare ingifta med varandra i flera omgångar.
Caroline beslöt sig för att bli fotograf. Fotografin
var en nymodighet och fotograf ett acceptabelt yrke även för en adelsflicka
som Caroline. Därför fick hon också den ovanliga möjligheten att föreviga
sin egen familj med kameran. På Västergötlands museum finns idag en
samling av familjeporträtt, som omfattar flera bilder var på föräldrarna
och de tre systrarna, samt fem självporträtt. Här nedan följer ett urval.

Fadern Isaac von Knorring i uniform, 1870, och modern
Emelie.

Äldsta systern Maria och t h andra systern Augusta, gift
Tham

Foto från systern Lisens bröllop med Axel Tham 1868.
Caroline står själv bakom Lisen, kanske med en lång trådutlösare?
Alla familjebilderna ovan är studiobilder, och sannolikt
tagna i ateljén i Stockholm. Caroline hade öppnat sin egen ateljé i
hörnhuset Regeringsgatan 59 och Jakobsgatan 21 1864. Där skulle hon vara
verksam till 1872, och hon var även mantalskriven där. Morföräldrarna var
redan avlidna, men eventuellt hade hon en morbror kvar i huvudstaden.
Stockholm hade på 1860-talet omkring ett hundra
registrerade fotografer, varav 15 kvinnor. De tre mest kända var Berta
Valerius, Rosalie Sjöman och Caroline von Knorring. Att gå till fotografen
och bli avporträtterad blev populärt i Europa redan på 1840-talet.
Kringresande fotografer satte upp sina portabla studior i de svenska
städerna, men inhemska fotografer etablerade sig snabbt. Många av dem var
kvinnor. Det passade kvinnor särskilt väl att bli porträttfotografer eftersom
ateljéarbetet gjorde det möjligt att kombinera yrkesarbete och familjeliv.
Det var dessutom ett nytt modernt yrke utan konservativ belastning. Tyvärr
levde de kvinnliga porträttfotograferna ofta i skuggan av sina manliga
kollegor, anonyma i sin samtid och osynliga i den skrivna fotohistorien.
Men inte alla kvinnliga fotografer verkade i tysthet.
Caroline von Knorring blev tidigt känd för sina fotografier. Förutom att
försörja sig som porträttfotograf dokumenterade hon Stockholmsvyer på
1860-talet, bilder som presenterades vid konst- och industriutställningen i
Kungsträdgården 1866. Carolina var också en av de första i Sverige att
använda sig av en kamera för stereoskopiska bilder, som gav en tredimensionell
effekt. Tekniken som användes var att kameran monterades på en släde som
kunde skjutas i sidled, och två förskjutna bilder exponerades bredvid
varandra på samma plåt.

Stockholmskarta 1856. På adressen Regeringsgatan 59
återfinns 1894 de kvinnliga forograferna Alma Wannberg och Fredrika
Gimberg.

Interiör från Mathias Hansens fotoateljé på
Regeringsgatan 11. Ungefär så här bör Carolines ateljé också ha sett ut,
med stora fönster ända upp i taket. Balustraden och draperiet finns även i
hennes bilder (Rittsel). T h: En studiokamera från 1860-talet (Wikipedia)
Fotograferna på 1860-talet arbetade med glasplåtar med
våt kollodium, som efter framkallning i mörkrum kontaktkopierades på papper, som
monterades på kartonger med fotografens namn. Exponeringstiden var flera
sekunder. Det blev mycket populärt med porträtt i visitkortsformat 6,5 x 10
cm, som man kunde dela ut till familj och vänner.
Kamerorna bestod av två trälådor med en svart tygbälg
mellan, på ett stadigt trästativ. De var ofta hopfällbara och därmed
transportabla. Hela kameran utom objektivet täcktes under tagningen med ett
svart skynke.

Två kvinnoporträtt: (t v) fröken Augusta Jungmarker och
(t h) fru Hilda Johanna Mattsson, handlare i Köping och gift med skolans
rektor.
Porträtten
Förutom familjebilderna finns ytterligare ett antal av
hennes porträttbilder idag på Västergötlands museum, tillgängliga via www.vastarvet.se.
Samlingen omfattar album och bilder från flera håll, förutom familjens
egna.
Många av fotona avbildar personer från Skara och trakten
däromkring, vilket tyder på att hon vid någon tid var verksam där. Kanske
bodde hon ändå hos föräldrarna på somrarna? Det finns bl a ett helt
porträttgalleri med läroverkets alla lärare. Bilderna är tagna stående
eller sittande, mot en neutral bakgrundsvägg, men ofta på en mönstrad
matta. Ibland hänger ett draperi på högra sidan, ibland står där även en
kort balustrad att luta sig mot. Några andra bakgrunder måste hon också ha
haft, bl a porträtteras den unge zoologen Gustaf Kolthoff passande nog mot
ett natursceneri, med bössa och jakthund.
Ljuset i porträtten faller mjukt och på ett naturligt sätt
från sidan och snett uppifrån. Fotoateljeerna i Stockholm var oftast
belägna högst upp huset, med stora vägg- och takfönster mot norr, precis
som konstnärsateljeerna, för att ge det rätta naturliga ljuset. Detta var
före elektricitetens tid, det enda alternativet var fotogenlampor eller
fosforblixtar. Det gällde att sitta still under den långa exponeringstiden.
Dammodet på 1860-talet var uppenbarligen mycket
enahanda, alla de avbildade kvinnorna har vida fotsida kjolar med en
åtsittande liten vit krage. Alla har även håret bakåtkammat med mittbena
och knut i nacken.

Drottning Lovisa (t v) lät sig en gång porträtteras av
Caroline von Knorring i stället för hovfotografen Jaeger. Skalden Gunnar
Wennerberg (t h) var bland mycket annat lektor i Skara 1867. Bilden ingick
i ett galleri med alla skolans lärare.

Den världsberömda pianisten Alexandra "Alie"
Lindberg (1849-1933) turnerade bl a
i Europa med Frans Liszt. Hon var född på Åland, dotter till en
fångvaktare på Kastelholms slott. Hennes talang upptäcktes av hennes
lärare, prosten i Finström Frans Peter von Knorring, som startade den första finska folkskolan
som var öppen även för flickor. Han var alltså en avlägsen släkting till
Caroline, vilket säkert avgjorde hennes val av porträttfotograf i samband
med en tidig konsert i Stockholm (bild: Åbo Akademi). T h ett självporträtt
av Caroline. Observera hur lika de två kvinnorna är klädda

En samling av foton från de kungliga lustslotten, såld på
Stockholms stadsauktion.
Stockholmsvyerna
Vid utställningen i Kungsträdgården 1866 medverkade Caroline
som nämnts med ett antal bilder från Stockholm, en av de tidigaste
samlingarna av foton som finns från den snabbt växande huvudstaden. Annars
var det hovfotografen Johannes Jaeger som förevigade invigningen och
Eurenius & Quist som dokumenterade utställningen.
Dotterdotterson Bertil Mohlin hittade 1995 hennes Stockholmsvyer
på vinden i föräldrahemmet i Ludvika, och skänkte dem till Stockholms
stadsmuseum. Carolina gav ut en samling med 22 stockholmsvyer, som bl a
finns på Kungliga biblioteket, och en samling bilder från de kungliga
lustslotten.

På detta foto från Djurgården syns Carolines blivande man
Ehrenfried Roth i förgrunden

Caroline gifte sig den 11/10 1872 i Stockholm med Carl
Reinhold Ehrenfried Roth (1842-1905), som fick Sunnansjö bruk som
bröllopsgåva.
Sunnansjö ligger i Grangärde socken i Dalarna. Här har
funnits en hytta sedan 1500-talet och en hammarsmedja sedan 1637.
Hyttgården, den tidigare stora bergsmansgården, låg nordost om nuvarande
herrgården, som byggdes på 1700-talet av brukspatronen Johan Axel Cedercreutz.
Bruket köptes 1836 av grosshandlare Carl Reinhold Rooth från Stockholm, och
övertogs efter hans bortgång 1858 av hans söner.
När Ehrenfried Roth och Caroline von Knorring bosatte
sig på herrgården 1872, var det första gången som bruksherrgården blev
permanent bostad för en familj som också var dess ägare. De fick två barn,
Astrid och Richard. Dottern Astrid Emilia Augusta Karolina, född
25/10 1875, gifte sig 1895 med överste Bo Tarras-Wahlberg (1871-1941) och
fick fyra barn: Stig (f. 1896), Gerd (f. 1898), Bo (f. 1901) och Maud (f.
1904).

Familjen samlad 1882. I soffan i mitten sitter Caroline
med dottern Astrid, t h brukspatron Ehrenfried Roth och sonen Richard. T v
guvernanten Anna Fahlbeck och en okänd yngling.
Herrgården byggdes till med en glasveranda, ett större
kök och en barnkammare 1882. Ehrenfried Roth blev med tiden riksdagsman,
han satt i andra kammaren 1885-87 för Grangärde.
Caroline fortsatte att fotografera hela livet, därför
finns det många bilder som dokumenterar livet på herrgården vid 1800-talets
slut och kring sekelskiftet. Ett antal av dem finns tillgängliga i den
skrift om Sunnansjö som givits ut 1998.

Villagatan 23, här
bodde systrarna tillsammans på gamla dagar. T h ångaren Grangärde.
När Ehrenfried Roth avled 1905 flyttade Caroline till
sin syster Lisen i Stockholm. Lisen bodde sedan 1903 på Villagatan 23, i
Villastaden på Östermalm, granne med dottern Sofia, gift Ewerlöf, som
bodde på Villagatan 24 med make och två små döttrar. Även Lisens son Carl
bodde på Östermalm med sin familj. Systrarna bodde tillsammans tills Lisen
dog 1916. I Stockholms stads adresskalendrar från tiden finner vi
"enkefru Caroline Roth f. v. Knorring" och "friherrinnan
Elisabeth Tham" på samma adress.
Caroline bodde därefter bara på herrgården på sommaren,
med undantag för en period i början av första världskriget. Hon var
intresserad av trädgårdsarbete och hade fortfarande en trädgårdsmästare
anställd på herrgården.
Gården övertogs 1912 av dottern Astrid och hennes man Bo
Tarras-Wahlberg. Skogarna och det gamla hyttområdet såldes.
Stallbyggnaderna förnyades och omkring 1920 utarrenderades lantbruket. Vid
samma tid skilde sig Astrid och Bo, och Astrid blev ensam kvar på
Sunnansjö. Gården var en uppskattad samlingsplats för familjen, men även
för vänner och bekanta. Före bilismens tid reste man från Stockholm med tåg
till Ludvika. Där gick resan vidare med ångaren Grangärde. I Sunnansjö
väntade herrgårdens kusk, och man kördes i "kaleschen", ett lätt
fyrhjuligt åkdon, den korta vägen upp till herrgården.
Caroline avled den 4 augusti 1925 på Sunnansjö, 83 år
gammal. De två sista åren i Stockholm bodde hon i hörnet Sturegatan 8 och
Humlegårdsgatan 19, intill Stureplan.
Astrid avled 1962 och gården övertogs av hennes äldsta
dotter Gerd, gift Mohlin. Gerd Mohlin bodde i Stockholm på vintrarna och
på herrgården om somrarna. Jordbruket lades ner och åkrarna såldes. Gerd
lyckades med att själv sköta både hus och trädgård under många decennier.
Hon klippte personligen både gräsmattor och häckar ännu i 90-årsåldern. Med
sin årliga ankomst markerade hon sommarens början enligt många ortsbor.
1995 förklarades herrgården som byggnadsminne, vilket
medförde att man fick bidrag till en renovering av gården. 1996 bildade
arvingarna Bertil Mohlin och Ninnan, gift Claar, Herrgården Sunnansjö Bruk
AB för att förvalta herrgården och dess inventarier. Flyglarna användes
till kafé och utställningsverksamhet. Men ekonomin gick inte ihop. Sedan
2009 är herrgården med sina inventarier såld till privatpersoner, Mats
Rosin och Sara Lindström, som åretruntbostad.
|